1. Ha fitness terembe járok, attól lefogyok

Hát nem. Az életmódváltásnak csak egy töredéke a sport. A célod elérése érdekében 30% múlik a megfelelő mennyiségű és minőségű edzésmunkán. A maradék a táplálkozás és egyéb életmódbeli pontok, pl. megfelelő pihenés. Egy óra edzéssel átlagban 3-500 kalóriát égetünk el, de ezt a mennyiséget egy kakaós csigával már pótolhatjuk is 3 perc alatt…

2. Ha többet edzek, hamarabb fejlődök

A sport stressz az emberi szervezet számára, ami ha túl sűrűn ér minket, nem adunk időt magunkat a regenerálódásra. Az edzés folyamata, mint olyan, katabolikus (lebontó) folyamat, aminek kompenzációjaként a pihenő időben, megfelelő tápanyagbevitel mellett tudjuk biztosítani az anabolikus (felépítő) szakasz létrejöttét. Ennek a folyamatnak az eredménye az úgynevezett szuperkompenzáció, amikor a szervezet a kiindulási edzettségi szintjét egy kicsit magasabb szintre állítja vissza. Ha erre nem adunk időt a szervezetünknek, nem is fogunk fejlődni!

3. Kezdő sportolók: elég, ha kezdetben futnak…

Kezdő sportoló szíve ugyanúgy, mint izomzata, nincs felkészülve az intenzív megterhelésre. A futás jelen esetben annak számít.  A fokozatosság elvét itt is be kell tartani és lassan szoktatni a szívet az edzéshez. A állóképességedet fejlesztő edzések mellett szükséges elkezdeni az erőfejlesztő edzéseket is, kiemelt tekintettel a gerinc hajlító és feszítő izmaira, ezzel is lecsökkentve a   későbbi sérülések lehetőségét.

4. Nő létemre félek a súlyzós edzéstől, mert nem akarok „nagy” lenni

Ahhoz, hogy férfias ,izmos testfelépítésre tegyél szert , alapfeltétel a férfiakra jellemző hormonális rendszer megléte, ezen belül kiemelten a tesztoszteron jelenléte a szervezetben. Mivel a hölgyek szervezetében minimális ennek a hormonnak a mennyisége, ez nem következhet be!

A súlyzós edzéssel azt érheted el Nőként, hogy izmaid feszesek, tónusosak lesznek, az izmok ereje megmarad, vagy lassan fejlődnek. De izom keresztmetszetbeli növekedéstől nem kell tartanod.

(Zárójelben megjegyzendő: erőatlétáknál, súlyemelő, testépítő sportágakban előfordul a női versenyzők körében a jobb helyezés elérése érdekében, hogy anabolikus szteroidokat használnak – ezzel elősegítve a nagyobb izomerőt, izomtömeget, „férfias” külsőt.  De az élsport nem egyenlő az egészséggel… )

5. Nem kell nekem személyi edző, majd elolvasok pár cikket, lemásolok pár edzéstervet, meg segít a haverom is…

Elkezdheted így is az edzést, aminek mivel nem lesz eredménye hosszú távon, siker hiányában el fog szállni a lelkesedésed.

Vagy rááldozol annyi pénzt a sportpályafutásod elkezdésére, hogy egy KÉPZETT edzővel megbeszéljétek a reális lehetőségeidet és lassan, fokozatosan elkezditek a tudományos alapokon nyugvó edzésmunkát. Ha cipőt, autót vagy házat akarsz venni, abban is szükséged van szaktanácsra…  A saját testedtől miért sajnálod?

6. Sportolok, tehát ehetek bátran

Hacsak nem a szumó sportágat választottad, ez így, ebben a formában, nem igaz. Tény, hogy a rendszeres fizikai munkát, sportot végző embernek megváltoznak a tápanyag igényei egy átlagemberrel szemben, akár tömegnövelés, akár fogyasztás a cél.  De azért mert sportolsz, ez ne bátorítson fel a gátlástalan falási rohamokra!

7. Edzés után ehetek egy szelet sütit nyugodtan,  mert megérdemlem

Egy óra edzés kb 3-500 kalória. Egy süti szintén, a finomított cukor és liszt tartalom által kiváltott biokémiai folyamatokról nem is beszélve, amire nincs szükséged.

Megéri kibírni…  Rengeteg lehetőség van az éhség elűzésére napközben a süti helyett.

8. Egész nap egyszer eszek, azt is este

A szervezeted egyensúlyához szükséged van megfelelő mennyiségű tápanyagra, fehérjékre, zsírokra, szénhidrátokra, rostokra, vitaminokra, stb. Ezt nem tudod egy étkezés alkalmával bevinni, nem is beszélve a lefekvés előtt bevitt kalóriabomba „áldásos” hatásairól.

9. Nincs időm reggelizni

Alapvető feltétel  a diétánál az, hogy nem marad ki a reggeli. A reggeli ugyanis energiával lát el a nap hátralévő részében, és ezt el is fogod használni – így nem kell attól tartani, hogy elhízol tőle. Persze a leírtaknak megfelelően kell ezt is megoldani – nem mindegy, hogy mi a reggeli… „Nincs rá időm” – ez nem több puszta kifogásnál, tíz percet kell rászánni az életünkből.

 

(Pálos Attila)