Miért kell mozogni?

Erre két jó válaszunk is van.

Ha fogyni akarsz, akkor nem kerülheted el a kalóriamegszorító diétát. De ez nemcsak a testtömeg csökkenését hozza magával – ha kitartó vagy -, hanem az izomzatodét is! Ezt ki kell védeni. Ha elkezdesz sportolni, akkor nemcsak a zsírraktáraid apadnak, de az izmaid is megerősödnek.

Azt, hogy egy nap mennyi energiát használ fel a szervezetünk, 15-40%-ban határozza meg a fizikai aktivitás. 15 vagy 40%? Nagyon nem mindegy, ha fogyás a cél! Ráadásul, nemcsak a beiktatott edzések idején pörög fel az energiafelhasználás, hanem a kutatások szerint a mozgás utáni órákban is, amit a magasabb oxigénfelvétel is jelez.

Hogyan fogjunk hozzá?

Talán túlzásnak tetszhet: a mindennapi gyaloglásba még senki nem halt bele… de ha elhatároztad magad a sportra, fordulj szakemberhez. Különösen, ha nagy a súlyfelesleged!

Ismét meg kell említeni az orvosi kivizsgálás jelentőségét, mert bizonyos esetekben el kell végezni  – az egyéb belgyógyászati vizsgálatok mellett – a terheléses EKG vizsgálatot annak érdekében, hogy az edzések véletlenül se járjanak egészségügyi kockázattal. Különösen, ha:

  • elmúltál 40 éves
  • szív- és érrendszeri panaszaid vannak pl. magas a vérnyomásod
  • többszörös rizikófaktor áll fent nálad: magas vérzsír-értékek, dohányzás, cukorbetegség stb.

Ha túlestél az orvosi kivizsgáláson, és zöld utat kaptál az edzésprogramhoz, akkor még mindig ne loholj a futópadhoz! Ekkor jön el az ideje annak, hogy személyi edzőt fogadj és megtörténjen az állapotfelmérés.

Ha igazán korrektül mérik fel a fittségi állapotod, akkor egyszeri alkalommal bekapcsolódik a gyógytornász is. Neki az a feladata, hogy mozgásszerv-rendszeri kivizsgálást végezzen, hisz minél régebb óta küzdesz túlsúllyal, annál nagyobb esélyed van ortopéd jellegű elváltozásra, ízületi panaszokra. Leellenőrzi a gerincoszlopot, annak rendellenes elváltozásait, a medence és csípő tájékot, valamint a többi főbb ízületet, az egymással ellentétesen dolgozó izomcsoportok izomerejét. Megállapítja, hogy milyen esetleges rendellenességeid vannak. Ha ezeket nem szűrik ki, az edzések esetleg nem jó irányba tolják el ezeket a elváltozásokat.

Ezt követi a fittségi állapotfelmérés, amit már a személyi edződdel végzel el. Itt vérnyomást, testsúlyt, testösszetételt néztek, BMI és derék-csípő arány meghatározás történik (esetenként a vitálkapacitásod meghatározása Polar rendszerrel).

Ezek után elmagyarázza az edződ, mit kell tudni a pulzusszám és az edzés összefüggéséről, hogy tudományosabban tudd majd végezni az edzéseket.  Megtaníthat a Polar óra alapfokú használatára, ami a biztonságos és személyre szabott edzésed alapfeltétele.

A mozgásprogramodat a gyógytornász észrevételei valamint a fittségi felmérés adatai alapján állítja össze az edződ, ettől lesz SZEMÉLYRE SZABOTT igazán.

Mi az a mozgásprogram?

Adamcsek Edit személyi edzőMeg kell határozni, hogy mit, milyen intenzitással, milyen időtartamban és milyen gyakran tanácsos mozognod.

Túlsúlyosaknál javasoltak az olyan mozgásformák, amelyek nagy izomcsoportokat vesznek igénybe, és fejlesztik az állóképességet, pl. intenzív séta, biciklizés, úszás. De ezt szükséges kiegészíteni izomerőt fejlesztő gyakorlatokkal, annak érdekében, hogy a diéta miatt ne következzen be izomtömeg-vesztés.

Az intenzitás azt jelenti, hogy mekkora pulzusszámot kell elérned és tartanod az edzés során (lásd alább).

Az időtartam a kezdeti negyedóráról egész órára növelhető. Ennél fontosabb a gyakoriság: annál hatékonyabb a program, minél többször edzesz egy héten. Tehát jobb, ha gyakrabban, kevesebb ideig mozogsz, mintha csak heti kétszer szánod rá magad másfél-két órás edzésekre.

Pálos Attila személyi edzőA személyi edző a közös edzések során –  a sportág szabályainak megfelelően –  a megtervezett edzésprogramon végig Veled van, bemutatja a gyakorlatok balesetmentes kivitelezését. (Ezt az internetről és fitness újságokból nem lehet jól megtanulni.)  Meghatározza a használandó súlyok nagyságát, az edzés időtartamát stb.  Nem hagy lustálkodni, pihenni, amikor nem lenne indokolt, illetve hagy, ha igen…

Egyéntől függ, kit milyen módszerekkel lehet motiválni, ezt pár alkalom után a rutinos edzői szem észreveszi és finoman próbál terelgetni a célod irányába.